Salah satu hal penting bagi seorang blogger adalah, mengetahui jumlah visitor yang telah berkunjung ke blognya. Cukup banyak website yang menyediakan fasiti ini secara free atau berbayar. Salah satu yang paling popular digunakan oleh para blogger di seluruh dunia adalah Histats.





Saya sendiri semasa pertama kali membuat blog sudah menggunakan fasiti ini. Dengan histats kita dapat melihat jumlah pengunjung blog kita secara online. Pernah beberapa saat saya menggunakan visitor counter yang lain namun pada akhirnya tetap saja kembali ke Histats. Terdapat beberapa kelebihan yang ada pada histats dibanding dengan yang lainnya iaitu, selain script nya ringkas juga menawarkan banyak gambar pilihan.


Selain itu histats menyediakan cpanel yang memberikan berbagai informasi tentang pengunjung blog kita, termasuk geolocation dan new visitor serta keyword yang digunakan pengunjung hingga dapat masuk ke blog kita. Selain itu adanya simpanan data pengunjung sampai 2 tahun ke belakang akan memudahkan kita dalam memantau perkembangan visitor yang masuk ke blog kita. Saya berpendapat bahawa histats merupakan statistik blog yang paling lengkap yang pernah saya jumpai di banding yang lain yang pernah saya gunakan.           

 


Syarat pendaftaran nya mudah, cukup gunakan email aktif dan Anda akan di pandu secara online tahap demi tahap hingga siap menggunakan cpanel dan dapatkan code nya. Setelah itu tinggal copy code scriptnya dan paste kan pada code blog Anda dan statistik blog akan membantu mengetahui jumlah pengunjung blog. Anda dapat menempatkannya di manapun anda inginkan, seperti di widget, header maupun footer. Anda dapat daftar di Sini dan selanjutnya boleh dapatkan script histats seperti yang terpasang pada sidebar widget blog ini.



Dari sekian lama memasang script histats akhirnya saya dapat mengetahui bahawa pengunjung blog ini tidak hanya dari negara sendiri, malah jumlah nya juga cukup banyak yang berasal dari luar negeri seperti yang terlihat pada geolocation di atas. Beberapa artikel portal yang saya tulis dengan bahasa inggeris ternyata cukup membantu membuat visitor dari luar negeri kesasar di blog ini.




Terima kasih Histats